Als derde generatie kunnen we een zoektocht beginnen naar antwoorden en dus naar ervaringen die hebben plaatsgevonden in de Onafhankelijkheidsoorlog van Indonesië. Via Hans van den Akker van Museum Bronbeek en kwam deze vraag bij ons als studenten van de HAN terecht. Hij is dus ook de opdrachtgever en dus ons aanspreekpunt in dit project. Hans is ook adviseur bij Stichting Oost-Indisch Doof. Dit is ontstaan vanuit het samenwerken van Museum Bronbeek, Erfgoed Gelderland, de Han en Universitas Pendidikan Indonesia in Bandung. Binnen het project zullen wij als Nederlandse studenten van de HAN ook contact onderhouden met Indonesische studenten. Op deze manier kunnen we binnen de opdracht ook het concept aanpassen op de Indonesische culturen. Het concept wordt dan vanuit verschillende perspectieven inzichtelijk.
Persoonlijke iteratie (vooronderzoek)
Tijdens deze fase ben ik allereerst het onderwerp gaan bespreken binnen mijn inner cirkle. Via deze weg ben ik in contact kunnen komen met een Indonesische veteraan. Ik heb Jos Wessels mogen leren kennen. Een man van nu 100 jaar oud, die in de tijd van de oorlog een Jappenkamp heeft moeten overleven. Jos deelt graag zijn verhaal, omdat hij bang is dat deze geschiedenis anders vergeten gaat worden. Hij gaf mij dan ook de opdracht mee om zijn verhaal te verspreiden. Dit heb ik allereerst gedaan door zijn verhaal om te zetten naar verschillende uitwerkingen.
Team iteratie (uitwerking van concept)
Iteratie 2 is een iteratie waarin ik samengewerkt heb met andere medestudenten. Samen met Gijsje, Denise en Henrianne ben ik een team gaan vormen. In deze iteratie zijn we een geheel concept gaan bedenken vanuit onze pareltjes die we hadden ontdekt in iteratie 1. In deze iteratie gaan we dus daadwerkelijk werken aan de opdracht vanuit de opdrachtgever, namelijk de vraag van Hans van den Akker van Bronbeek.
Binnen iteratie 2 hebben we als team een resultaat neergezet waarop we allemaal trots zijn en waar we dus allemaal achterstaan. We hebben het gevoel dat we een complete oplossing hebben bedacht die binnen het onderwijs in Nederland ervoor moet gaan zorgen dat de onderbelichte oorlog in de spotlight komt te staan. Vanuit ons uitgebreide onderzoek hebben we de belangen van de doelgroep in kaart kunnen brengen. Vanuit hier hebben we de prototypes kunnen ontwikkelen die de verhalen vanuit de eerste iteratie weergeven.
Back to Top