Design Thinking en de Double Diamond zijn beide een methode om in te zetten voor creatieve onderzoeksprocessen. Ze richten het proces in, aan de hand van verschillende fases die zorgen voor zowel convergeren als divergeren. Kortom, de fases zorgen voor verschillende iteraties. Beide methodes zijn ook human-centered gericht, wat inhoudt dat ze de eindgebruikers centraal zetten. Jij als ontwerper doet het proces niet alleen. Je doet het samen met de eindgebruiker. Maar wat maakt de Double Diamond nou anders dan Design Thinking?
Doelstelling
Het uitdagen van mijzelf als ontwerper om te convergeren en te divergeren binnen een chaordisch project door middel van een creatief ontwerpmodel.​​​​​​​
Design Thinking
Design Thinking is dus een methode die we gebruiken om een creatieve oplossing voor een probleem te vinden. Het is daarom een methode die geschikt is voor complexe problemen. Binnen de methode zetten we de eindgebruiker centraal. Kortom, wij als ontwerper gaan nauw samenwerken met de eindgebruikers. Dit noemen we ook wel human-centered. 
Binnen Design Thinking werken we samen aan de hand van vijf verschillende fases. Iedere fase heeft zijn eigen doel. Zo moeten wij als ontwerpers eerst empathie krijgen voor de eindgebruiker en gaan we vervolgens het probleem definiëren. Voor dit probleem gaan we ideeën voor de oplossing bedenken, om deze vervolgens weer te testen. Tot slot werken we een idee uit tot een mogelijk eindproduct en denken we na over het implementeren. Tussen de fases door zullen we als ontwerpers steeds in- en uitzoomen. En ja, dit doen wij als ontwerpers allemaal samen met de eindgebruiker.
Double Diamond
Binnen het Double Diamond model is de manier van Design Thinking te herkennen. Wat de naam van de methode al schetst is dat het bestaat uit twee diamanten. Binnen de eerste diamond gaan we als ontwerpers op zoek naar het probleem. Dit probleem definiëren we om vervolgens de stap te maken naar de volgende diamond. Diamond twee gaat over het generen van ideeën. Tot slot wordt er gekeken of het idee wel daadwerkelijk 'een goede oplossing' is. Alle fases binnen het onderzoeksproces van de Double Diamond zijn ook ingericht vanuit een human-centered perspectief.
Het verschil
Ik hoor je al denken, wat is nou het verschil? De verschillen zijn minimaal. Wat het grootste verschil is tussen de modellen is dat we binnen de Double Diamond vooral op zoek gaan naar kansen. Binnen Design Thinking gaan we vooral op zoek naar het probleem en het oplossen daarvan. Daarnaast zijn de fases binnen het Double Diamond model naar mijn mening meer gedefinieerd. Het zijn echte bouwstenen voor het vormen van het proces. Binnen Design Thinking word je als ontwerper iets meer los gelaten.
Mijn persoonlijke ervaring
Ik heb beide modellen (meerdere keren) gebruikt. Ze hebben voor mij als ontwerper persoonlijk mooie resultaten opgeleverd. Iedere methode had dus zo zijn successen binnen de verschillende vraagstellingen van klanten. Hieronder heb ik van beide modellen een resultaat uitgelicht. 
Mantel
Mantel kwam bij mij met de vraag: 
'Hoe kunnen we onze dienstverlening op locatie verrijken als we de Superstore en webshop meer naar elkaar toebrengen? En hoe kunnen we daarbij, door een slimme inzet van mobiele devices, onze (service) medewerkers nóg beter ondersteunen?'
Als je deze vraag leest dan merk je dat Mantel vooral op zoek is naar kansen. Het daadwerkelijke probleem is nog niet bekend. Dit is dan ook de reden waarom ik het Double Diamond model heb ingezet. De samenwerking binnen het team was vooral dat ieder voor zich de onderzoeken ging uitvoeren. Alle onderzoeken en gemaakte artefacten werden bij elkaar gelegd. Vanuit hier werden de key-insights gedefinieerd, de ideeën gegenereerd en tot slot de testen uitgevoerd. De samenwerking met de medewerkers van Mantel was nauw. Dit heeft gezorgd voor een perfect passende oplossing. Een oplossing waar de medewerkers binnen de superstores om vroegen.
Medisch Centrum Twente
Medisch Centrum Twente kwam bij mij met de vraag: 
‘Hoe kunnen we mensen met een delier op hun gemak stellen/thuis laten voelen d.m.v. digitale technologie binnen de ziekenhuissferen zonder (tijdelijke) rooming-in?’
Hierin is het probleem al redelijk gedefinieerd. Mensen met een delier voelen zich namelijk niet op hun gemak binnen de ziekenhuissferen. Om het ontwerpproces in te richten heb ik daarom gekozen voor Design Thinking. Design Thinking zorgt voor een andere samenwerking binnen het team dan bij het Double Diamond model. Binnen Design Thinking bouw je namelijk vooral verder op elkaars werk. Je hebt binnen het ontwerpteam duidelijk je eigen taken, waardoor het invullen van je eigen rol gemakkelijker is. Je gaat hierdoor ook meer gebruik maken van ieder zijn kwaliteiten.​​​​​​​​​​​​​​
Feedback op mijn ontwerpprocessen
- Je wist het proces goed in te richten en ook tegenslagen pakte je goed op. Ook bij het inzetten van prototypes en presentatievormen stond je voorop en wist je belanghebbenden te overtuigen of gesprekken op gang te brengen.
- De structuur die je geeft aan de onderzoeksactiviteiten ondersteunt je verhaal goed en maakt inzichtelijk wat je eruit hebt geleerd en wat je meeneemt naar de volgende activiteit.
- Je geeft zelf aan dat je gedurende het traject even de focus kwijt was maar vertrouw erop dat dit onderdeel van het proces. Door continue in en uit te zoomen word je gedwongen om af en toe je focus bij te stellen.

Mijn geleerde lessen
Door kennis te maken met beide modellen, ben ik mijzelf als ontwerper ook wel keihard tegengekomen. Voornamelijk doordat ik als ontwerper al snel geneigd ben om mijn eerste idee gelijk geheel uit te werken. Daarom heb ik voor mijzelf de volgende punten genoteerd om mee te nemen naar ontwerpprocessen in de toekomst:
- Stap af van lineaire ontwerpprocessen: zet Design Thinking niet in als een lineair proces. Doe als team af en toe ook een stapje terug. Dit door in- en uit te zoomen met de focuscontrolstick. Dit heeft het Double Diamond model mij laten inzien, door verschillende fases vaker te moeten doorlopen.
- Gebruik de verschillende fases als iteraties: Heb je een idee? Werk het dan eerst laagdrempelig uit, test het met de eindgebruikers en pas waar nodig aan. Op de deze manier doorloop je meerdere keren het Design Thinking model. Binnen de Double Diamond wordt dit automatisch door de fases al ingedeeld.
- Het inzetten van verschillende ontwerpprocessen: Dit bepaal ik als ontwerper aan de hand van de vraag van de klant. Op deze manier voldoe ik 100% aan de doelstelling van de klant.
- Zonder stakeholders en participanten kom je nergens: Als ontwerper kan je nog zo'n leuk idee hebben als oplossing, maar zonder de stakeholders en participanten kom je er niet achter of het daadwerkelijk een goed werkende oplossing is. Doordat beide modellen human-centered gericht zijn, hebben ze mij dit doen inzien aan de hand van het bepaalde resultaat.
- Vertrouw op het proces: Het Double Diamond model heeft mij geleerd dat er geen rechte lijn is naar de oplossing. Zo heb je als ontwerper in het begin nog geen gedefinieerd probleem en is er dus ook nog geen stip aan de horizon te bekennen voor het eindpunt. Je gaat op reis, met wat bagage maar de eindbestemming is onbekend.

Lees meer van mijn ervaringen

Back to Top