The Loop en de Double Diamond zijn beide een methode om in te zetten voor creatieve onderzoeksprocessen. Ze richten het proces in aan de hand van verschillende fases, die zorgen voor zowel convergeren als divergeren. Kortom, de fases zorgen voor verschillende iteraties. Beide methodes zijn ook human-centered gericht, wat inhoudt dat ze de eindgebruikers centraal zetten.
Jij als ontwerper doet het proces niet alleen. Je doet het samen met de eindgebruiker. Maar wat maakt The Loop nou anders dan de Double Diamand methodiek?
Doelstelling
Het uitdagen van mijzelf als ontwerper om te convergeren en te divergeren binnen een chaordisch project door middel van een creatief ontwerpmodel.
Double Diamond
De naam van de methode geeft al aan dat deze bestaat uit twee diamanten. In de eerste diamant gaan ontwerpers op zoek naar problemen of kansen, met name in de dienstverlening. Deze problemen of kansen worden aan het einde van de eerste diamant gedefinieerd, waarna de overstap gemaakt kan worden naar de tweede diamant. De tweede diamant staat in het teken van het genereren van ideeën. Binnen deze diamant wordt ook beoordeeld of het gegenereerde idee daadwerkelijk als 'een goede oplossing' kan worden beschouwd. Belangrijk is dat alle fasen van het onderzoeksproces in de Double Diamond-methode zijn opgezet vanuit een human-centered perspectief. Daarnaast zijn er nog vijf andere principes waarmee rekening moet worden gehouden binnen deze methode, namelijk: Collaborative, Iterative, Sequential, Real en Holistic.
The Loop
De Agile methode van 'The Loop' stimuleert samenwerking, transparantie en een iteratieve aanpak tussen het ontwerpteam en hun eindgebruikers. Zo legt de methode de nadruk op vroegtijdige en frequente betrokkenheid van gebruikers, waardoor de ontwerpteams kunnen inspelen op feedback en veranderende vereisten. Door voortdurend de fasen van Observeren, Reflecteren en Creëren te doorlopen, kunnen de ontwerpers hun producten of diensten verbeteren en op een effectieve manier waarde leveren aan gebruikers. Kortom een Human-centered aanpak die ervoor zorgt dat de ontworpen oplossing daadwerkelijk een passende manier is om het probleem van de gebruikers op te lossen.
Het verschil
Ik begrijp dat je je afvraagt wat het verschil is tussen beide methoden. Nou, dat verschil bestaat zeker. Het voornaamste onderscheid ligt in het feit dat The Loop-methode vooral gefocust is op flexibiliteit, snelle iteraties en het opleveren van functionerende producten. Aan de andere kant richt de Double Diamond-methode zich vooral op het begrijpen van de behoeften van gebruikers en het vinden van (innovatieve) oplossingen. Welke methode je kiest, hangt sterk af van de specifieke doelstellingen en eisen van je project.
Mijn persoonlijke ervaring
Ik heb beide modellen (meerdere keren) gebruikt. Ze hebben voor mij als ontwerper persoonlijk mooie resultaten opgeleverd. Iedere methode had dus zo zijn successen binnen de verschillende vraagstellingen van klanten. Hieronder heb ik van beide modellen een resultaat uitgelicht. 
Mantel
Mantel kwam bij mij met de vraag: 
'Hoe kunnen we onze dienstverlening op locatie verrijken als we de Superstore en webshop meer naar elkaar toebrengen? En hoe kunnen we daarbij, door een slimme inzet van mobiele devices, onze (service) medewerkers nóg beter ondersteunen?'
Als je deze vraag leest dan merk je dat Mantel vooral op zoek is naar kansen. Het daadwerkelijke probleem is nog niet bekend. Dit is dan ook de reden waarom ik het Double Diamond model heb ingezet. De samenwerking binnen het team was vooral dat ieder voor zich de onderzoeken ging uitvoeren. Alle onderzoeken en gemaakte artefacten werden bij elkaar gelegd. Vanuit hier werden de key-insights gedefinieerd, de ideeën gegenereerd en tot slot de testen uitgevoerd. De samenwerking met de medewerkers van Mantel was nauw. Dit heeft gezorgd voor een perfect passende oplossing. Een oplossing waar de medewerkers binnen de superstores om vroegen.
Bijzonder Lectoraat Inclusive Digital Design & Enginering
Het Bijzonder Lectoraat Inclusive Digital Design & Enginering kwam bij mij met de volgende vraag: 
‘Hoe kunnen middels een serious applied game mensen met een visuele en/of meervoudige beperking ondersteund en gemotiveerd worden, om meer en effectief te bewegen tijdens de bewegingslessen?'
Het probleem is binnen dit project al gedefinieerd en een deel van hoe de oplossing eruit moet komen te zien ook, want het moet een serious game zijn. Vandaar dat wij als projectteam ervoor hebben gekozen om The Loop als ontwerpmethode te gebruiken. The Loop zorgt er namelijk voor dat we direct al op een speelse manier kennis kunnen maken met de eindgebruikers. Hierdoor kunnen we door de observaties de interesses van de doelgroep achterhalen, binnen het spelen van een spel en het bewegen. Aan de hand van the Loop hebben we dus als ontwerpteam een experimenterende houding aan kunnen nemen en vanuit hier onze creatie kunnen vormen.​​​​​​​​​​​​​​
Reflectie op basis van het model van Korthagen
Tijdens mijn avontuur met zowel de Agile Loop-methode als de Double Diamond-methode, heb ik een flinke reis gemaakt in mijn rol als ontwerper.
Het begon met een soort 'aha'-moment. Ik realiseerde me dat ik best creatief was als ontwerper, maar dat ik nog veel kon leren als het ging om praten met eindgebruikers. Dat was een eyeopener op zich.
Ik ging experimenteren met verschillende manieren van communiceren. Van gezellige gesprekken in persoon tot telefonische babbels, ik probeerde van alles. En wat ik ontdekte, was dat sommige benaderingen beter werkten in bepaalde projecten. Met Bartimeus waren persoonlijke ontmoetingen de sleutel, terwijl dat bij Mantel niet altijd zo vlekkeloos liep.
Maar het grootste inzicht kwam toen ik besefte hoe belangrijk het is om stakeholders en deelnemers actief te betrekken. Zonder hun input was het als ontwerper lastig om te beoordelen of mijn oplossingen echt werkten voor het probleem. Dat was een gamechanger voor me.
Natuurlijk was het een sprong buiten mijn comfortzone om met eindgebruikers te werken. Maar ik hield van de uitdaging. Ik probeerde nieuwe dingen, legde contacten en ontdekte nieuwe terreinen.
Nu, na deze intensieve reis van reflectie en experimenteren, is het een tweede natuur geworden om bij mijn ontwerpprojecten eerst contact te leggen met eindgebruikers. Samen bedenken we oplossingen die echt aansluiten bij hun behoeften. Het voelt als de juiste weg om te groeien als ontwerper en waardevolle resultaten te behalen, die anders onbereikbaar zouden zijn geweest.

Lees meer van mijn ervaringen

Back to Top