Vanuit het Bijzonder Lectoraat Inclusive Digital Design & Enginering is er veel ambitie om toepassingen voor mensen met een visuele beperking toegankelijk te maken. Dit zal inhouden dat iedereen in staat is zich volledig te kunnen participeren binnen de moderne en digitale samenleving. Vanuit dit lectoraat hebben wij als CMD-studenten van de HAN de uitdaging gekregen om mensen met een visuele beperking middels serious gaming te stimuleren, om effectief te bewegen tijdens de bewegingslessen van een bewegingscoach.
Doelstelling
Mensen met een visuele en/of meervoudige beperking ondersteuning bieden en motiveren om effectief te bewegen middels een serious applied game. 
Spelconcept Zoek & Vind
Samen met vier medestudenten vormde ik een ontwerpteam dat na een grondig onderzoek een spelconcept bedacht genaamd "Zoek & Vind". Het spel neemt de spelers mee op een avontuurlijke zoektocht  naar verborgen objecten in hun omgeving. Elk object is gekoppeld aan een verhaallijn en speelt geluiden af. Bijvoorbeeld, het verhaal over een boer die zijn dieren kwijt is. De bewoners moeten dan op zoek naar de knuffeldieren waarin een speaker verstopt zit. Deze speakers spelen herkenbare geluiden af die bij elk dier passen. Het doel van de speler is om het geluid te volgen en het dier te vinden. Zodra het dier is gevonden, wordt het verhaal een stukje verder verteld. Daarna moeten de spelers op zoek gaan naar andere objecten of obstakels overwinnen. Wanneer alle objecten binnen het verhaal zijn gevonden, heeft de speler het verhaal voltooid.
Input en output
In gamedesign verwijst "input" naar de acties die spelers ondernemen om bepaalde handelingen binnen het spel uit te voeren. Aan de andere kant kunnen we "output" vergelijken met de spelmechanismen.
Bij Zoek & Vind richten we ons specifiek op de visuele beperkingen van onze doelgroep. Daarom leveren we geen visuele output op het niveau van het gezichtsvermogen. In plaats daarvan concentreren we ons op de zintuigen van het gehoor en de tast, die vaak sterker ontwikkeld zijn bij visueel beperkte mensen. Terwijl de input voornamelijk bestaat uit de bewegingen van de speler om de dieren te vinden, biedt de output ondersteuning op verschillende manieren. Het verhaal wordt geïntroduceerd, opdrachten worden gecommuniceerd om een dier te zoeken en spelers worden aangemoedigd om het dier te vinden. Deze vorm van output prikkelt de nieuwsgierigheid van spelers om het verhaal uit te spelen. Want laten we eerlijk zijn, als je je in een verhaal onderdompelt, wil je toch ook weten hoe het afloopt?
Feedback en feed-forward
Na verschillende observaties realiseerde ons team al snel dat feedback een krachtige stimulans is voor onze doelgroep als het gaat om beweging. Op basis van dit inzicht begrepen we dat er twee soorten feedback aanwezig moesten zijn in het spel. Ten eerste positieve feedback, die de speler vertelt dat ze iets goed hebben gedaan. Ten tweede motiverende feedback, die de speler aanmoedigt om een extra stap te zetten. Daarnaast is feed-forward ook belangrijk bij het ontwerpen van een game interface, dit geeft de speler informatie over een bepaalde actie. In Zoek & Vind geven we bijvoorbeeld informatie over de locatie van het dier door geluiden af te spelen. Hierdoor kunnen spelers, op basis van hun gehoor- en tastzin, uiteindelijk het dier vinden.
De game mode van Zoek & Vind
Een game mode is een specifieke speelstijl of spelvariant binnen een game. Binnen Zoek & Vind is er momenteel één game mode, waarbij spelers een verhaallijn volgen, maar in de toekomst kan er een extra game mode worden toegevoegd waarbij spelers dieren moeten verzamelen en in aparte stallen moeten plaatsen.
Een onboarding game zorgt voor een ultieme beleving
Een onboarding game is een essentieel onderdeel van een spelinterface omdat het nieuwe spelers begeleidt en vertrouwd maakt met het spel, door instructies, uitleg en stapsgewijze kennismaking. Het toevoegen van een onboarding game vergroot de betrokkenheid, motivatie en comfort van spelers bij het spelen van het spel.
Binnen Zoek & Vind zijn er twee soorten spelers: de begeleider, die het spel start en geen visuele beperking heeft, en de speler, die de verhaallijn volgt en objecten moet vinden, maar wel een visuele beperking heeft. Om beide spelers goed te kunnen begeleiden, is het nodig om zowel een onboarding game te ontwikkelen voor de begeleiders, waarin de voorbereidingen worden uitgelegd, als een onboarding game voor de spelers, waarin wordt uitgelegd hoe ze de objecten moeten zoeken en vinden. Om deze onboarding games goed vorm te geven, heb ik als ontwerper besloten om een storyboard te maken, zodat ik de verschillende verhaallijnen kan schetsen en mijn ideeën aan een andere ontwerper kan overdragen, waardoor deze de onboarding game kan uitwerken en realiseren.
Reflectie op basis van het model van Korthagen
Hoewel ik aanvankelijk sceptisch was over het ontwerpen van games, besefte ik tijdens het ontwerpen van de interface van Zoek & Vind dat het ontwerpen van een spel voor visueel beperkte mensen een interessante mogelijkheid bood. Het ging niet langer om de visuele esthetiek, maar om het creëren van geluiden en tastbare elementen die de ervaring zouden verrijken. Het leren van nieuwe termen binnen het game ontwerp, voornamelijk afkomstig uit de videogame-wereld, vormde soms een uitdaging bij het ontwerpen van de eenvoudige interface voor de visuele beperkte doelgroep. Het betreden van dit onbekende terrein heeft me echter wel uit mijn comfortzone gehaald en me doen realiseren hoe serious gaming mensen daadwerkelijk kan helpen. Het vervullen van de rol van een behulpzame ontwerper, waarbij ik met mijn ideeën en concepten waardevolle bijdragen kan leveren in hun dagelijks leven, heeft mijn persoonlijke groei versterkt. Kortom, door dit proces te doorlopen, ben ik mij gaan beseffen dat mijn gedachten over games niet kloppen. Want games zijn niet alleen videogames, maar ook bordspellen en andere vormen van fysieke spellen zoals sporten. Mijn horizon als ontwerper is hierdoor verbreed en ik ben erachter gekomen dat het willen aanpakken van een probleem, hoe dit ook vorm moet krijgen bij mij vooral draait om het willen helpen van anderen mensen.

Lees meer van mijn ervaringen

Back to Top