Grafisch vormgeven is mijn passie en mijn vak, maar het draagt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Verantwoordelijkheden die niet alleen neerkomen op mijzelf of een klant, maar ook op de gehele samenleving. In de toekomst zullen deze verantwoordelijkheden een nog belangrijkere rol krijgen. Denk aan de privacy van gebruikers. Dit is in een korte tijd een belangrijke rol gaan spelen binnen de Nederlandse samenleving.
Big Ideas zijn trends die momenteel opkomen en waar we als ontwerpers in de toekomst mee te maken gaan krijgen. Deze trends gaan ook zorgen voor veranderingen binnen het grafische vormgeven. Kortom, ik als grafische vormgever zal nieuwe verantwoordelijkheden krijgen.
Doelstelling
Het inzien van de toekomstige gevaren binnen mijn vakgebied als grafisch vormgever.
Het ontstaan van de Big Ideas
Big Ideas zijn de trends en ontwikkelingen op het gebied van Human Computer Interaction (HCI). ​​​​​​​Een trend ontstaat doordat wij als mensen andere behoeften krijgen, we willen steeds iets nieuws. Het is logisch dat grafische vormgevers binnen de grafische wereld voornamelijk werken onder het motto: ‘Jij vraagt, wij draaien’. Wel hebben wij als designers hierin de taak om de samenleving te beschermen, vooral vanuit het perspectief van privacy. Hoeveel informatie kunnen we delen? Hoe houden we bepaalde informatie beschermd?
Ontwerpen aan de hand van de Big Ideas
Big Ideas zegt het al, het zijn er meer. Om een visie te creëren over de Big Ideas ben ik zelf gaan ontwerpen vanuit twee Big Ideas. Namelijk Ambient Intelligence en Smart City. Binnen mijn casus was ik op zoek naar een oplossing die mensen met een delier op hun gemak kan stellen. Dit alles moest plaatsvinden binnen de muren van hun ziekenhuiskamer. Om je iets meer context te bieden licht ik de Big Ideas kort toe.
Ambient Intelligence
Ambient Intelligence zijn electronische systemen die mensen in de omgeving kunnen aanvoelen en hierop kunnen reageren. Het systeem kan hierdoor de actoren ondersteunen bij interacties. Deze trend/ontwikkeling richt zich vooral op het gebied van zorg, welzijn en onderwijs. Dit doordat de technologie bij moet dragen aan de ontwikkeling van het eenvoudig gebruiken en eenvoudig ervaren van producten en/of diensten. Kortom, het moet de actoren ondersteuning gaan bieden. Het is dus eigenlijk een helpende hand.
Smart City
Smart City is een wereldwijde ontwikkeling. Het is een stad waarin informatietechnologie gebruikt wordt om de stad te gaan besturen. Kortom, de stad gaat bestuurd worden door de informatie die de technologie krijgt. Doordat alle onderdelen binnen de stad door middel van sensoren aan elkaar verbonden zijn ontstaat er ‘een internet van dingen’. Het doel van Smart City’s is om de levenskwaliteit te verhogen van de burgers binnen de stad. 
Vanuit de combinatie van de trends heb ik het concept Be Smart kunnen vormen. Een Smart ziekenhuis die gebruik maakt van Ambient Intelligence.
Mijn visie op de Big Ideas
De Big Ideas zullen zich in de toekomst natuurlijk nog verder gaan ontwikkelen. Hierin zie ik mooie kansen binnen specifieke omgevingen. Zo kan binnen het onderwijs en de gezondheidszorg veel ondersteuning geboden worden. Bijvoorbeeld voor kinderen die een aandoening hebben zoals ADHD of PDD-NOS en hierdoor speciaal onderwijs moeten volgen. 
Ik vind dat iedereen een gelijke kans moet krijgen en de trends kunnen dit mogelijk maken. Wel liggen de trends in handen van de grote bedrijven met veel geld. Dan zou je net als in Smart City Singapore ervoor moeten zorgen dat deze bedrijven het goede met de info gaan doen. De overheid kan hierin gaan sturen. Dit zodat het niet persé gaat draaien om winst, maar om het bieden van de mooie aspecten zoals veiligheid en ondersteuning. Wanneer bedrijven het wel winstgevend gaan inzien, dan wordt het gevaarlijk. Deze bedrijven kunnen dan richting gaan geven binnen het privacybeleid, maar ook criminelen kunnen bijvoorbeeld data in handen krijgen en hiermee aan de haal gaan. Kortom, hierdoor ontstaan er op vele fronten gevaarlijke situaties.
De taak van een grafische vormgever in de toekomst
Grafisch ontwerpers zijn creatief en dus bekijk ik het optimistisch en in mogelijkheden. Ook voor de gevaren binnen de Big Ideas zullen we een oplossing gaan vinden. Immers is dat wat wij als designers doen, inzien waar kansen liggen, onderzoeken en een oplossing/innovatie uitwerken. Hierbinnen nemen we onze eigen waarden mee, maar ook die van onze stakeholders. Kortom, wij moeten gaan vormgeven vanuit hetgeen wat we zelf zouden willen en wat de bevolking van Nederland zou willen. Wij als ontwerpers zijn dus niet alleen de stem van onszelf, maar ook die van een ander. Daarin moeten we onze verantwoordelijkheid nemen en veiligheid in bieden. 
Mijn geleerde lessen
- Binnen ons vakgebied dragen wij als vormgevers de stem van de gehele samenleving. We moeten dus rekening houden met de normen en waarden van onze stakeholders. Vanuit de normen en waarden moeten we onze oplossingen gaan vormen. Kortom, we gaan ontwerpen vanuit de eindgebruiker.
- De technologische ontwikkelingen gaan snel, er is dan ook al meer mogelijk, dan ik als ontwerper in eerste instantie denk.
- Als ontwerper moet ik mij meer gaan verdiepen in privacy. Dit is een belangrijke waarde voor de gehele samenleving. Wat inhoudt dat ik vaak met deze waarden zal moeten dealen.

Lees meer van mijn ervaringen

Back to Top