Het bedenken en uitwerken van een concept is een vak, maar het verkopen van een concept ook. Als een Business Media Designer krijg je hoogstwaarschijnlijk wekelijks te maken met het schrijven van een positioning statement. Dit is een bestand waar je als designer gewoonweg lekker in moet gaan schrijven. Het bestand bestaat uit twee pagina's tekst. Aan de hand van deze pagina's moet jij een investeerder of een opdrachtgever overtuigen om 'ja' te zeggen. Nu denk je dit schrijf je in een uurtje, maar er komt meer bij kijken dan je denkt. Daarom leg ik je graag een paar belangrijke aspecten binnen het 'lekker schrijven' uit.
Doelstelling
Het leren schrijven aan de hand van verschillende technieken om de lezer van een bepaald concept te overtuigen.
Kort en bondig het concept verwoorden
Vaak willen we heel veel vertellen over het concept. Maar de lezer die jij wil overtuigen wil alleen weten wat het is. En dat kan heel simpel. Door gebruik te maken van één zin. Daarin vertel je wat het doet, voor wie het is en wat het anders maakt dan al het andere. Hieronder heb ik de standaard zin ingevuld voor een concept over Diabetes.
Kookboekcadans
Nee, dit heeft niks te maken met koken. Maar als je gaat kijken naar een kookboek, dan zal je iets opvallen. Je ziet vaak lange zinnen die afgewisseld worden door korte zinnen. En dat noemen we een kookboekcadans. Een tip vanuit mij is: zet eerst alles op papier wat je wil vertellen, lees vervolgens de tekst na, dan is het tijd om tekst te gaan schrappen.
Trechteren
We weten allemaal de vorm van een trechter. Het begint breed en loopt steeds meer naar elkaar toe. Dat is ook wat je moet doen binnen een positioning statement. Je begint algemeen en wordt steeds specifieker. Zo begin je bijvoorbeeld met de Nederlandse samenleving. Steeds verder in jouw document word je specifieker. Hierdoor eindig je met een klein plaatsje in Nederland. Bijvoorbeeld Harderwijk! Hieronder heb ik een voorbeeld weergeven.
ABC-tjes
Een ABC-tje heeft weer niks te maken met het alfabet. Het staat voor argument, bewijs en conclusie. Kortom, binnen je tekst moet je voorbeelden gaan benoemen. Hierbij maak je gebruik van een argument. Dit ga je versterken met een bewijs. Vervolgens trek je alvast de conclusie voor de lezer. Zo hoeven ze dit zelf niet meer te doen. Kortom, je levert een hapklare koek aan voor de lezer. 
Ja-ritme
Alle bovenstaande aspecten zorgen ervoor dat je de investeerder of opdrachtgever gaat overtuigen. Je werkt dus naar de 'ja' toe. Wat ook vaak helpt binnen zo'n ritme is het toevoegen van quotes. Deze bevestigen vaak de gedachten van de lezer. En een bevestiging betekent een overtuiging.
Mijn geleerde lessen
- Schrijven doe je niet zomaar, het is een vak op zich.
- Je schrijft inderdaad niet in een paar uur zo'n positioning statement.
- Een positioning statement is heel wat anders dan een projectplan. Zo gebruik je een projectplan voor het ontwerpteam en is een position statement echt bedoeld voor de investeerders.
- Als ontwerpers schrijven we vaak hoe het concept werkt binnen de context. Een opdrachtgever of investeerder heeft liever eerst inzichtelijk wat het is, voor wie en wat het speciaal maakt. Details over hoe het eruit ziet of hoe bepaalde processen werken zijn pas bij de uitwerking van belang. Kortom, de zinsopbouw zoals bovenstaand is uitgelicht, ga ik in de toekomst als basis blijven gebruiken. Zo herinner ik mijzelf om kort en bondig te zijn.
- Ik vind schrijven enorm leuk om te doen. Het is iets dat ik meer in de vingers wil krijgen. Dus ik zal op mijn werkplek ook aangeven dat ik hierin wil groeien, zodat ik gericht opdrachten hierop kan krijgen.

Lees meer van mijn ervaringen

Back to Top